Monday, December 17, 2007

Asian Idol di Jakarta

Semalam aku menonton Asian Idol yang ditayangkan di 8tv jam 11 malam. Persembahan yang diberikan oleh peserta amat memberangsangkan.

Dalam Asian Idol 2007, juara Idol dari enam negara iaitu Micheal Prabawa Mohede (Indonesia), Abhijeet Sawant (India), Jacklyn Victor (Malaysia), Mau Marcelo (Filipina), Hady Mirza (Singapura) dan Phuong Vy (Vietnam). Asian Idol 2007, yang juga untuk pertama kali, telah diadakan di Indonesia, pada 15hb dan 16hb Desember.



Michael Prabawa Mohede (dilahirkan pada November 7, 1983), lebih diketahui sebagai Mike, adalah seorang penyanyi orang Indonesia dan pemenang musim kedua Idol bagi orang Indonesia.

Mike Mohede mewakili Indonesia di pentas Asian Idol. Setelah proses penyaringan yang ditentukan melalui voting line, akhirnya Indonesia memutuskan Mike Mohede sebagai wakil untuk bertanding di Asian Idol.


Jaclyn d/o Joshua Thanaraj Victor (dilahirkan pada December 4, 1978) seorang penyanyi yang pertama memenangi Malaysian Idol musim pertama. Lebih dikenali sebagai Jac.


Abhijeet Sawant (Marathi, dilahirkan pada Oktober 7, 1981) adalah seorang penyanyi India. Dia merupakan pemenang pertama India Idol bagi Negara India yang juga menyerupai Pop Idol daripada Britain.


Maureen "Mau" Flores Marcelo (dilahirkan pada May 13, 1980) adalah seorang penyanyi Filipina Ros untuk Kemasyhuran yang sebagai pemenang Philippine Idol dalam 2006. Dia adalah memberi gelaran "Berhala Jiwa" DAN "Belter Yang Hitam" pada pertandingan untuk R&B-stylenya vokal. Dia adalah juga dipanggil "Diamond Diva" selepas dia banyak menepuk tangan prestasi "Intan Berlian Adalah Selama-lamanya" Shirley Yang Dekat Bassey Sepanjang Filem Dan Minggu Tema Muzikal.


Hady Mirza (dilahirkan pada Januari 28, 1980) dialah pemenang musim kedua Singapore Idol. Dia telah ditabalkan pemenang di 25 September 2006 di Singapore Indoor Stadium selepas mengumpulkan 70% mengenai acuan satu juta undi penonton televisyen dekat. Dia adalah juga pemenang pertama Asia Idol yang Asia berlangsung 16 Disember 2007 di Jakarta, Indonesia. Idol yang Asia adalah satu persaingan antara enam orang pemenang Idol daripada negara-negara Asia berbeza, iaitu Singapura, Malaysia, Indonesia, India, Filipina dan Vietnam.Hady adalah paling tahu bahawa dia R&B yang licin menyuarakan dan keperibadian yang menarik. Dia adalah pemenang lelaki dan kedua, berikutan mengikut jejak langkah idola pilihannya, Taufik Batisah.


Phuong Vy (dilahirkan Ogos 27, 1987) menguji bakat untuk Vietnam Idol di Ho Chi Minh City. Dia bergerak ke dalam bahagian atas 10 dan tidak pernah telah mengundi ke dalam dasar tiga.

Phuong Vy mara ke dalam penutup dan memenangi hak milik atas Ngoc Anh Oktober pada ketiga 2007 dengan 53.44% undi-undi. Atas memenangi pertandingan, dia telah dianugerahkan $US10,000 dan bertandatangan sebuah kontrak rakaman dengan Music Faces Company.

Walaupun Hady Mirza adalah bukan pilihan juri tetapi dia boleh menang atas undian sms yang tertinggi melebihi 4 juta undian.


Sedikit kecewa kerana Mike Prabawa Mohede tak menang.... hmm... :-((

4 Comments:

At December 17, 2007 at 8:12 PM , Blogger Max J. Potter said...

wuhu..nani tak penah pun tgk benda ni..

 
At December 18, 2007 at 9:18 AM , Blogger -fAiZiQ- said...

hhuhuh... tak mengapa Nani.
kekadang kite perlu gak tahu dunia luar and hiburan.

 
At December 19, 2007 at 6:08 PM , Blogger LadyTiz said...

tak tengok jugak...hahaha..
:D

 
At December 20, 2007 at 6:14 AM , Blogger Yazid Husain said...

hanya satu hari sahaja aq layan asean idol

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home