Thursday, January 25, 2007

Sahabat

Hari ni, rancangan ku hendak ke Seremban tidak kesampaian. Terpaksalah menunggu hari esok. Rasa bosan Tahap Dewa kalau asyik duduk dalam bilik jer...

Rumah kawan ku di Seremban, dia akan berpindah ke rumah baru yang tidak jauh dari rumah lamanya. Dapatlah aku menolongnya jika aku ke sana. Dia lah kawan dan sabahat baik ku. Aku dan dia sekampung (Kampung sebelah ayahku di Kedah). Namanya Shah. Aku dulu sekampus denganya. Kami saling bantu-membantu, jika ada masalah sama-sama cuba menyelesaikannya.

Dia selalu membantu ku ketika aku berstatus "Yang Berhormat Penanam Anggur". Bukan aku malas nak keluar untuk mencari kerja, dah banyak tempat aku pergi untuk bertanyakan kerja kosong. Shah pun turut membantu ku mencari kerja. Aku tak kisah kerja apa sekalipun, yang penting dari sumber yang halal. Shah memberitahu kepada ku, ada sebuah stesen minyak memerlukan pekerja.

"Hang pi try kat stesen minyak kat hujung sana tu. Aku dah pi tanya budak kaunter kat situ. Diorang nak amik pekerja baru."

Keesokan harinya, tepat pukul 10 pagi. Aku ke stesen minyak yang dikatakan oleh Shah kepada ku. Seorang Supervisor stesen minyak itu menyuruhku mengisi borang. Setelah selesai mengisi borang, dia berkata kepada ku...

"Nanti kami akan hubungi abang dalam masa yang terdekat."

"Baiklah" Jawabku.

Selepas dua hari, aku terima satu panggilan yang tak dikenali. Rupa-rupanya panggilan dari stesen minyak tersebut yang mengatakan aku diterima untuk bekerja disitu. Tapi aku tak lama kerja disitu kerana aku telah mendapat tawaran bekerja disebuah agensi swasta di Johor Bahru.

Alhamdulillah, gaji yang ditawarkan berpatutan dengan kerja ku dan mendapat seorang majikan yang sangat baik.

Aku telah mendapat panggilan dari kekasih hatiku.

"iz, Az betul-betul minta maaf sebab tak dapat jumpa iz minggu ni. Az masih banyak keje untuk disiapkan."

"Takpe Az... Az siapkan lah keje tu. Ada masa kita jumpa ye..."

Walaupun sedih dan pilu hati ku, aku tetap bersabar dan tabah untuk menghadapinya.

*Sangat sukar untuk mendapat seorang sahabat yang sangat memahami dan sanggup menolong kita dikala susah. Tapi mencari kawan dikala senang sangat mudah dicari malah berduyun-duyun yang sanggup menjadi kawan kita dikala senang. Carilah sahabat untuk dunia dan akhirat kerana itulah yang lebih baik untuk menjamin diri diakhirat nanti.

*Kepada Az ku, iz faham situasi mu...

6 Comments:

At January 26, 2007 at 7:32 AM , Blogger Azhar Ahmad said...

Hummm, tak tahu nak kata apa...

 
At January 26, 2007 at 12:08 PM , Blogger -fAiZiQ- said...

Senyap jer kalau tak tau nak kata aper..... huhuhuhuh.....

 
At January 27, 2007 at 4:42 PM , Blogger Archmal Gustov said...

nenong...nenong...ttteeepppiiii....ttteeeppppiiii.....nak lalu ni ...ttteeepiiiii*sila kepit suara anda untuk menghasilkan falseto tahap 10 oktaf(hazami 8 oktaf jer yek!!!ko paham ko??)


dah ada blog dah skang....ggiiittuuuuuu....

 
At January 27, 2007 at 10:24 PM , Blogger Wer Rahman said...

heheheh kcian dia.....

 
At January 28, 2007 at 2:13 AM , Blogger TeacherNunu said...

sahabat amsusah nak cari..tapi kawan senang nak cari..dok gitu?

 
At January 29, 2007 at 2:14 AM , Blogger -fAiZiQ- said...

Archmal
A'ah... dah ade blog sekarang....huhuhuh

Dik Wan
Nak wat camner, harus menolong sahabat. Tak gitu..??

Nuu_OL
mmg betul nuu_OL. Sahabat sgt susah dicari, tp kawan mmg senang dicari lebih2 lagi waktu kite senang. batul tak???

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home